Nova pravila za polaganje vozačkog ispita

U auto-školama negoduju zbog novih pravila polaganja vozačkog ispita i smatraju da je to samo novi namet na kandidate i zaposlene. – MUP: sprovodimo zakonč
Snimanja ispita kamerom je „cirkus”, kažu u auto-školama.
Kandidati u auto-školama od početka sledeće godine moraće da polažu teorijski deo ispita na računarima, a sve će preko „ha-de” kamera nadzirati policija.

Od 1. januara 2016. godine na snagu stupa zakon po kojem će svaka auto-škola u učionici morati da ima sistem za audio-video snimanje da bi se obezbedio kvalitetan „ha-de” snimak.

U policiji kažu da snimak mora omogućiti identifikaciju svih kandidata i predavača na početku i kraju svakog časa teorijske obuke, odnosno kandidata i ispitivača tokom teorijskog ispita. Nezvanično saznajemo da se naredne godine očekuje i uvođenje kamera u automobilima na kojima će budući vozači polagati praktični ispit. Komisiji, u čijem su sastavu policajac i instruktor, pridružiće se i oko kamere koje će kandidatu uneti još malo nervoze u jedan od najstresnijih testova u životu.

Ovo je samo deo novina u pravilniku o uslovima koje će morati da ispunjava svaka auto-škola ukoliko želi da obučava kandidate za vozače. MUP je predložio modernizaciju sistema obuke budućih vozača, međutim, u auto-školama negoduju jer smatraju da bi takva modernizacija poskupela obuku i da nije u redu da zaposleni u školama traže od kandidata saglasnost da budu snimani dok rade testove.

Sagovornik „Politike”, vlasnik jedne beogradske auto-škole, koji je želeo da ostane anoniman, kaže da policija trenira strogoću nad njihovom branšom, a sve pod izgovorom bezbednosti saobraćaja.

„Neophodno je stalno dokazivanje nadležnima da se nešto radi i da je baš to važno za bezbednost saobraćaja. Nigde u Evropi nemate obavezu polaganja testova na kompjuterima, to je dato kao mogućnost, a ne kao obaveza. Poseban cirkus je obaveza snimanja ispita kamerom, čak i maloletnika. U obavezi smo da kupimo i instaliramo „ha-de” kamere. Što bismo mi kupovali kamere, tražili saglasnost od kandidata da ih snimamo? Kakve veze ima snimanje kandidata u učionici i polaganje ispita na kompjuteru sa bezbednošću saobraćaja? Dan pre teoretskog predavanja moramo da obavestimo MUP. Ako to ne uradimo, u prekršaju smo”, kaže naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, pre tri godine prepolovljen je broj auto-škola, jer mnogi iz ove delatnosti nisu uspeli da se izbore sa stalnim pritiscima policije i novim finansijskim obavezama.

„Policija je sprovodila izuzetno stroge kontrole. Zatvarali su auto-škole koje su imale učionice pola kvadrata manje od propisanih dimenzija. Neki su pri pregledu automobila tražili i da li imamo određenu boju kapice na točkovima, koja označava kojim je gasom punjena guma. Polovina škola nije ispunilo uslove i prestala je sa radom. Hiljadu instruktora je ostalo bez posla”, tvrdi ovaj vlasnik auto-škole i dodaje da je poslednji u nizu novčanih izdataka bila „taksa za utvrđivanje uslova”.

„Škola koja je želela da nastavi sa radom morala je da plati 82.000 dinara, bez obzira na to što je decenijama pre toga bez problema radila i ispunjavala sve uslove”, kaže naš sagovornik i dodaje da bi nadzor nad radom auto-škola trebalo izmestiti u Ministarstvo prosvete.

„Decenijama je MUP nadležan nad auto-školama. Mi smo škole, obrazujemo buduće vozače i mesto nam je u Ministarstvu prosvete. Policija donosi zakone, pravilnike, kontroliše. Ne mogu isti ljudi sve to da rade. U pitanju je dodatan prihod za MUP i smatram da je to razlog što on želi nadležnost nad ovom oblašću. MUP treba da se bavi vozačkim i saobraćajnim dozvolama, kontrolom saobraćaja, a ne obrazovanjem”, zaključuje naš sagovornik.

U policiji, međutim, smatraju da su kompjuterizacija auto-škola i uvođenje kamera na ispitima važne za kontrolu rada i da bi uz njihovu pomoć trebalo da budu sprečene bilo kakve zloupotrebe prilikom polaganja testova.

Nebojša Arsov, načelnik Odeljenja za saobraćajno-tehničke poslove u Upravi saobraćajne policije, kaže da su auto-škole već od početka ovog meseca po zakonu u obavezi da imaju tri računara za teorijski ispit i jedan za vođenje evidencije.

„Pored tih računara moraće da imaju video-nadzor koji će služiti za snimanje teorijskog ispita. Od 1. oktobra do 1. decembra sprovodi se takozvana test verzija – vežba korišćenja novog sistema, dok će u decembru morati da se evidentiraju aktuelni kandidati. Od početka 2016. kandidati će teorijski deo ispita polagati na kompjuterima i sve će snimati kamere”, kaže Arsov.

Prema rečima načelnika, policija će u svakom trenutku moći da vidi koliko je kandidata prijavljeno u svakoj auto-školi u Srbiji. Ukoliko policija posumnja u regularnost testa, može tražiti video-zapis koji su u auto-školama dužni da čuvaju. Što se tiče apela auto-škola da nadzor nad njihovom radom pređe u Ministarstvo prosvete, naš sagovornik kaže da nema ništa protiv.

„Zakone donosi skupština. Naše je da sprovodimo ono što je u zakonu. Ako neko u državi misli da je to racionalnije i ako se izglasa, neka bude tako”, zaključuje za „Politiku” Nebojša Arsov.

10.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg9.jpg

Kontakt

Bežanijska Kosa

Vojvođanska 11

asbjanka@yahoo.com

Telefon:  011 31 80 007

Radno vreme

  • Ponedeljak-Petak: 9-18 časova
  • Subota: neradni dan
  • Nedelja: neradni dan

Mapa

Štampa